Friday, May 8, 2015

Magritte at NACT

The world is a small place, and it is proven by the fact that in a big city like Tokyo, in a small bar among the thousands out there, I met a person from Sicily, and of all he is a friend of my high school mates'.

Really a small world.

Now that he's stably living here with his partner, we're trying to hang out more or less regularly. On a last minute call we agreed to spend the holiday together, especially now that we live sort of close to each other...while I am in Meguro, that is.

After having lunch in Daikanyama (super nice and cool neighborhood in Shibuya), we set off to one of the most interesting looking buildings in town: the National Art Center in Roppongi. The architect Kisho Kurokawa devised a great design for the building, which covers a scaring 30,000 square meters area. The facade is wavy, built in mirror and glass, and plays amazing light reflections inside and outside. One of the places in my must-see list can finally be ticked off.

The reason why we went there was to watch Magritte exhibition. I missed to visit the museum with his works when I traveled to Brussels, so now that I am given a second chance (a bigger one, since the collection is arranged via a collaboration of three museums) I am not going to miss it. The amount of art works comprising the exhibition was way beyond expectations, not to mention the quality: first the need of money made Magritte draw shows fliers and posters, manual illustrations and such. Later on, his paintings on surrealism made him the most known artist of the past century.

This artist is so unique and enigmatic that although interpretations of his art exist, the symbolism and the abstractions are so multi layered that a final agreement on meanings might be impossible.

Spheres, recalling most likely bells he heard in his childhood, hats, figures of the artist himself in a suit, busts, lions, stones and clouds, are recurrent in all Magritte's masterpieces, a clear message of the impenetrability and the darkness of human mind.

I was glad I endured the long queue to get our tickets, this way I could a) share quality time with friends b) check out the art center c) educate myself.

***********

Il mondo e' piccolo, e ne e' prova il fatto che in una citta' grande come Tokyo, in un piccolo locale tra migliaia, incontro una persona della Sicilia, e tra le altre cose un amico dei miei compagni di scuola. Il mondo e' proprio piccolo.

Ora che si e' stabilito qui con la sua ragazza, cerchiamo di incontrarci piu' o meno regolarmente. Per adesso che abitiamo relativamente vicini, fino a che sto a Meguro, ci siamo messi d'accordo in una cosa dell'ultimo minuto e abbiamo trascorso una giornata di festa assieme.

Dopo aver pranzato a Daikanyama (un quartiere molto inn di Shibuya), ci dirigiamo verso uno degli edifici piu' interessanti di Tokyo: il centro d'arte nazionale a Roppongi. Quest'edificio e' stato progettato da Kisho Kurokawa, copre una superficie di 30mila metri quadri ed e' interamente costruito in vetro e metallo, la facciata ha un andamento sinuoso e ondulato e l'effeto di luci e ombre per via dei vetri, sia dentro che fuori e' suggestivo. Finalmente un di quei posti da vedere nella mia lista si puo' depennare.

La ragione della nostra visita al museo e' per la mostra su Magritte. Quando mi trovavo a Brussels non sono riuscita a visitare il museo nazionale, e quindi ora che mi viene data una seconda possibilita' (tra l'altro una mostra immensa che nasce da una collaborazione tra tre musei) non me la voglio certo perdere. La quantita' di opere esposte va al di la' di ogni mia aspettativa, per non parlare della qualita': all'inizio Magritte si dedico' a locandine di spettacoli e manuali pur di racimolare qualche soldo, poi con i suoi dipinti surrealisti lo resero l'artista piu' famoso del secolo scorso.

Quest'artista e' cosi' unico e enigmatico che, nonostante esistano interpretazioni di tutti i suoi lavori, il simbolismo e l'astrazione sono tali da rendere impossibile un accordo tra le varie ipotesi.

Sfere, che quasi sicuramente richiamano i campanelli sentiti durante gli anni della giovinezza, cappelli, ombre dell'artista stesso, busti, nuvole, leoni, rocce sono tutti elementi ricorrenti nelle opere di Magritte, un chiaro messaggio di quanto oscura e impenetrabile sia la mente umana.

Alla fine e' stato un bene aspettare in fila per entrare al museo, cosi' ho infatti potuto a) passare una bella giornata con amici b) andare finalmente al centro d'arte e c) edificare lo spirito.






1 comment:

  1. Il penultimo quadro è tra i miei preferiti! Leggere il tuo blog mi fa mancare la mia vita da immigrato in Asia...

    ReplyDelete